Boekrecensies

Boekrecensie: Kate in Waiting 🐄🐄🐄🐄

Howdy!
We moesten er even op wachten, maar hier is ie dan, het nieuwe boek van Becky Albertalli! Zoals ik in een eerdere blog al vertelde ben ik dol op Albertalli’s werk, dus toen Kate in Waiting twee weken geleden verscheen heb ik hem zo snel mogelijk in huis gehaald. Vandaag vertel ik jullie daar graag over.

Algemene informatie
Kate in Waiting, geschreven door Becky Albertalli heeft 385 bladzijden en is uitgegeven door Penguin books. Kate in Waiting valt binnen het genre contemporary en is geschreven in een personale verteller perspectief. Ik las dit boek in het Engels.
Het boek is ook te beluisteren op Storytel.

In Kate in Waiting volgen we Kate en haar beste vriend Anderson. Kate en Andy doen alles samen, ze rijden samen naar school, zitten samen bij de toneelclub en hebben zelfs crushes op dezelfde jongens, want samen dingen doen is veel leuker. Maar dan is er Matt, en Matt is anders. Want bij Matt is het serieus, en het is ineens een stuk minder leuk om alles samen te doen, zeker als je allebei achter dezelfde jongen aanzit.

Trigger warning voor de volgende onderwerpen:
– Drankmisbruik
– Racisme
– Homofobie
– Transfobie
– Grof taalgebruik
– Scheiding
– Pesten

Recensie
Weet je wat het ding is met Albertalli’s boeken, ze zijn gewoon heerlijk vermakelijk. Het zijn nooit echt vijf sterren – behalve Simon vs the Homosapian Agenda, maar dat is een speciaal gevalletje – maar ze zijn gewoon lekker om te lezen. Er is nooit té veel drama, de characters zijn altijd erg divers en je vliegt er doorheen. Ik heb meestal rond pagina 50 al prima in de gaten hoe alles in elkaar steekt, maar bij Albertalli vind ik dat nooit erg.
Haar personages zijn eigenlijk allemaal leuk, ik heb vooral heel erg genoten van Noah in dit boek, en het humour gehalte ligt erg hoog. Ik heb meerdere malen hardop gelachen.

Ik merk wel steeds meer dat ik het Young Adult genre een beetje aan het ontgroeien ben, ik moet bij sommige popcultuur referenties even nadenken voordat ik het begreep. Dit kan ook te maken hebben met het feit dat het een Amerikaans boek is, en ik niet altijd weet of het iets Amerikaans is, of iets wat de auteur zelf heeft bedacht. Het feit dat Kate en haar vrienden de populaire kliek ‘f-boys’ noemen was het eerste hoofdstuk leuk, daarna vond ik het vooral onnodig generaliseren.

Ik heb het in boeken nooit zo op driehoeksverhoudingen en in alle eerlijkheid kon het me in dit boek ook niet zo heel veel schelen. Wat nogal gek klinkt, want dat is het hele thema van het boek. Maar ik vond vooral de side-plots erg leuk om te lezen, dat hele gedoe rond Matt was bijzaak. Ik vond het hele gebeuren rond de musical ook erg tof, ik ben er heilig van overtuigd dat als ik naar een Amerikaanse High-school was geweest ik een theater kid was geweest. Ik kan alleen beroerd zingen, maar dat terzijde.
Ik wil echt meer boeken lezen met zo’n soort verhaallijn, dus als iemand er nog een weet hoor ik het graag.

“If Anderson gets to text with Matt Olsson all night, maybe I do, too.”

Becky Albertalli, Kate in Waiting, scene 27

De vriendschap tussen Anderson en Kate voelt heerlijk en heel oprecht. Je merkt dat ze een beetje op een crossroad staan, ze zijn altijd een eenheid geweest, maar wie zijn ze eigenlijk zonder elkaar? Ze hebben een heel scala aan inside jokes – ook met de andere twee leden van hun squad, Raina en Brandie – waarvan ik erg genoten heb. Ik hoop stiekem op een soort side boek met meer Raina en Brandie, een beetje zoals Leah on the Offbeat was van Simon vs the Homosapien Agenda.

Zoals ik al eerder vermelde leest het boek gewoon heel lekker weg, ik heb er voornamelijk naar geluisterd en omdat de hoofdstukken relatief kort zijn vlieg je er door heen. Ik ben ook iemand die het liefste stopt aan het einde van een hoofstuk, dus het feit dat de hoofdstukken lekker kort zijn zorgt er voor dat ik je het boek snel ‘even’ oppakt om een hoofdstuk of twee te lezen.
Kort gezegd, het boek is gewoon heel leuk, het is geen literair meesterwerk, maar het is zeker iets wat ik nog een keer ga lezen als ik even toe ben aan iets lichts.

Kate in Waiting krijgt van mij dan ook vier koetjes 🐄🐄🐄🐄

So Long,