Boekrecensies

Boekrecensie: Het Geheugen van Babel 🐄🐄🐄🐄

Algemene Informatie
De Vermiste van Maneschijn is geschreven door Christelle Dabos.
Het boek heeft 501 bladzijdes en is (in vertaling door Eef Gratama ) uitgeven door Luiting Sijthoff in september 2021.
Het Geheugen van Babel valt binnen het genre Young Adult en wordt verteld vanuit een auctoriaal perspectief. Het is het derde deel van de Spiegelpassaten kwartet.

In dit deel, dat zich twee en half jaar na De Vermisten van Manenschijn afspeelt, zit Ophelia al een heel tijd weer op haar thuis ark Anima. Ze heeft al die tijd niets van Thorn vernomen die nog altijd vermist is. Onder een valse naam reist ze naar de ark Babel om het geheim over de familiegeesten verder uit te zoeken. Deze zoektocht zal niet alleen haar toekomst, maar ook die van de arken bepalen.

Trigger warning voor de volgende onderwerpen:
– Drank en Drugsmisbruik
– Seksueel misbruik
– Dood van een ouder
– Geweld
– Mishandeling

Recensie
Net als het vorige boek opent het Geheugen van Babel weer met een terugblik naar het vorige boek. Dit is erg fijn, want in tegenstelling tot de vorige keer had ik deze ook echt nodig. Het is al een tijdje geleden dat ik het vorige deel las, en door die korte samenvatting kon ik gelijk weer door. Tevens zat er dit keer een kaartje van de arken, super leuk detail. Helaas dit keer echter niet de kritische dialoog over God, maar dat mag de pret niet drukken.

Ik had veel vragen na het lezen van De Vermisten van Manenschijn en ik kon dan ook niet wachten om te lezen. Wie/Wat is God? Hoe zit het met de familiegeesten en het belangrijkste, waar is Thorn??? Gelukkig waren dit ook vragen die Ophelia had, dus we konden samen op onderzoek uit.

Het gapende gat binnen in haar werd ineens zo onvoorstelbaar groot dat ze het gevoel kreeg alsof ze niet alleen Thorn, maar ook een stuk van zichzelf was kwijtgeraakt.

Christelle Dabos, Het Geheugen van Babel

Ik merk bij de boeken van Dabos dat ik er altijd een beetje in moet komen, maar zodra ik even aan het lezen ben wil ik door en niet meer stoppen. Ik heb alle 501 pagina’ in twee zittingen gelezen, en de enigste reden dat ik tussendoor ben gestopt is het feit dat ik écht moest gaan slapen omdat ik de volgende dag college had. Ik weet niet zeker of ‘het boek dat ik lees is heel spannend’ een gegronde reden is om niet naar mijn werkcollege Buiten Europese geschiedenis te aan.

Ik vraag me bij dikke boeken altijd erg af of al die pagina’s nu wel nodig zijn, maar Dabos heeft het vermogen om een boek van 500 bladzijden te laten voelen als 200. Ik vloog er doorheen, wat ik stiekem nogal jammer vond, want ik wilde gewoon niet dat het boek af was. De wereld van de Spiegel Passante serie is gecompliceerd en ik vind het prachtig om te lezen hoe de wereld steeds verder wordt uitgewerkt en we langzaamaan leren over het ontstaan van de Arken. Want waarom bestaat de wereld uit zwevende stukken aarde en niet uit een geheel?

Onbelangrijke dingen worden ineens heel belangrijk verderop in het boek, alles valt langzaam op zijn plek. Ik vind dat zo heerlijk! Dabos schrijft gericht, alles staat met een rede op papier en niets is toevallig. Ik wil elk klein detail onthouden, want alles kan belangrijk zijn. Het boek was heel spannend, al voelde hij op sommige momenten een klein beetje langdradig en vroeg ik me af of een gesprek dat Ophelia voerde nu wel nodig was, maar dat ligt denk ik ook een beetje aan haar karakter. Desalniettemin leest het boek als een (vogel)trein.

Het duurt nog 141 dagen voordat het laatste deel, de Storm van Echo’s verschijnt, ik ga alvast een kalender kopen en langzaam de dagen aftellen.
Ik heb een beetje hetzelfde met deze serie als ik met Ember in the Ashes had, elk boek is weer een beetje beter dan de vorige, ik heb dan ook heel sterk het gevoel dat de Storm van Echo’s een vijf koetjes boek gaat zijn. Het Geheugen van Babel is daar nog nét niet, het krijgt van mij dan ook vier koetjes 🐄🐄🐄🐄

Ik wil Luiting Sijthoff hartelijk bedanken voor het recensie exemplaar. Het is een van de eerste keren dat ik een boek mocht ontvangen van een uitgever en het feit dat het een boek is van een van mijn favoriete series maakte het extra speciaal.

So Long,
Billy

Je kunt Het Geheugen van Babel hier kopen: