Filmrecensies

Film recensie: Scoob! (2020) ✰✰✰✰

Howdy!

Ik moet wat opbiechten, ik ben stiekem -of niet zo stiekem- een gigantische Scooby Doo fan. Ik denk dat mijn liefde voor mysteries daar ooit begonnen is. Dus toen ik er achterkwam dat er een volledig geanimeerde film van kwam wist ik dat ik deze film gewoon móést zien. Dus afgelopen week ben ik naar Arnhem afgereisd – want de bioscoop in Nijmegen draaide hem niet- om te kijken of de film kon voldoen aan mijn verwachtingen.

Informatie
Scoob! is 93 minuten lang en heeft onder regisseur Roy Cervone een 5,7 gehaald op IMDB. De film is voor zes jaar en ouder en in Nederland in zowel de originele versie als in het Nederlands te zien.
Ik heb er zelf voor gekozen om de originele versie te bekijken, ik heb het namelijk niet zo op Nederlandse nasynchronisaties.

De stemmencast bestaat onder andere uit:
Frank Welker – Scooby Doo
Will Forte – Shaggy Rogers
Mark Wahlberg – The Blue Falcon
Jason Isaacs (aka Lucius Malfoy) – Dick Dastardly
Zac Afron – Fred Jones
Amanda Seyfried – Daphne Blake
Gina Rodriguez – Velma Dinkley

Nu beschrijf ik liever de film zelf, maar omdat ik een opmerking heb over de beschrijving en hoe de film daadwerkelijk was leek het me wel handig als ik de originele beschrijving vermeld

In dit eerste volledig geanimeerde Scooby-Doo-avontuur voor de bioscoop zie je hoe het allemaal begon en stuit Mystery Inc. op het grootste mysterie uit hun carrière. Scoob! onthult hoe vrienden voor het leven Scooby en Shaggy elkaar ontmoet hebben en hoe ze samen met jonge speurneuzen Fred, Velma en Daphne het beroemde Mystery Inc. vormden.

Na honderden opgeloste zaken en gezamenlijke avonturen worden ze geconfronteerd met hun grootste, meest uitdagende mysterie tot nu toe: een complot om de geesthond Cerberus op aarde los te laten. Tijdens hun strijd om deze wereldwijde “hondpocalyps” tegen te houden, ontdekt de groep een geheim over Scooby’s achtergrond en dat hij voor iets heel groots is voorbestemd.”

VUE

Recensie
Ik heb van te voren de grote fout gemaakt om al wat recensies te bekijken. De algemene opvatting over Scoob! is namelijk niet heel erg positief, al waren de recensies die ik las allemaal geschreven door mannen die aanzienlijk ouder zijn dan ik. Mijn verwachtingen waren dus niet heel erg hoog, al hoopte ik door mijn liefde voor Scooby-Doo dat het wél een goede film zou zijn.

Nu begon het al goed, want de stoelen bij de VUE in Arnhem zijn extreem luxe. Er zit een tafeltje bij voor de versnaperingen die ik had gekocht en door middel van een knopje kon ik de voetensteun omhoog doen. Ik zat dus prinsheerlijk in een bijna lege zaal. Nu zit ik wel vaker bijna – of helemaal- alleen in een zaal, maar door het extreme zitcomfort werd het een nog betere ervaring.

De film zelf was erg leuk en ik heb er hartelijk om kunnen lachen, maar ik kan zien waar de negatieve recensies vandaan komen. Ik vermoed dat de meeste pop-culture referenties – waar er extreem veel van waren- het gemiddelde Nederlandse kind te boven gaat, al betwijfel ik of de meeste volwassene weten wie Ruth Bader Ginsburg is. De link die de film had met Alexander de Grote vond ik heerlijk en hilarisch, maar zonder een beetje basis kennis van de Griekse geschiedenis en mythologie gaan sommige grapjes over het hoofd heen.
De hoeveelheid “Dick” grapjes kwamen me ook wel een beetje de keel uit. In het Nederlands is dat totaal niet grappig, want Dick is namelijk gewoon een normale naam. Maar omdat Dick in het Engels synoniem staat voor penis moet het zogenaamd súper grappig zijn als iemand Dick Dastardly bij zijn voornaam noemt. Haha, een penis grapje in een kinderfilm, het topniveau van comedy.

Terugkomend op de beschrijving van de film waar ik het eerder over had. Deze beweer dat de film de achtergrond van de vriendschap tussen Shaggy, Scooby en de rest van de Mystery Inc. verteld. Echter was dit maar een zeer kort stukje van de film -lees, de eerste tien minuten- dus ik snap niet helemaal waarom dat in de trailer en beschrijving zo erg wordt uitgediept. Ik verwachte dus een origin story, maar het was meer een gek geschiedenis/superhelden avontuur. Ik was dus lichtelijk teleurgesteld want ik had het leuk gevonden om meer achtergrond informatie te krijgen over Mystery Inc.

De personages worden ook niet uitgebreid aan de kijker voorgesteld, ze worden erg oppervlakkig en kort beschreven door henzelf en Simon Cowell. Nee, ik maak geen grapje, Simon Cowell zit in deze film, een onnodige invulling, maar wel erg grappig. Er zit ook weinig character ontwikkeling in. Nu is dat in een kinderfilm niet altijd even belangrijk, maar ik vind het zelf altijd wel fijn om een beetje groei in onze helden te zien.
Tevens vond ik het wel jammer dat Velma niet een keer haar bril kwijtraakte, iets wat ik als kind altijd hilarisch vond, nu vooral erg herkenbaar.

Ondanks deze gebreken was de film anderhalf uur genieten, mocht ik komende tijd nog een gaatje over hebben in mijn drukke agenda ga ik misschien de Nederlandse versie toch nog bekijken. De film krijgt van mij dan ook een solide 4 sterren, ✰✰✰✰

So long,
Billy

Howdy! Ik ben Billy, een vierentwintig jaar jonge geschiedenis student die dol is op lezen, het drinken van thee en het kijken van films.